Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave navrhli a zostrojili vlastné vozidlo na batériový pohon a vyrážajú na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon.
Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa postavia na štart pretekov a budú sa snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky sa budú konať 20. až 25. mája vo francúzskom Nogare. Rekord školy z minulých rokov je 176 km/1 kWh.
Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.
Študenti si pripravili nové vozidlo
Tento rok sa na pretekoch predstavia študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave, ktorí nie sú nováčikom a na štart sa postavia už po šiestykrát. Pripravili si úplne nové vozidlo na batériový pohon. Oproti modelu z minulého roka je toto nové vozidlo o 12 kg ľahšie, celé z karbónu, karoséria, predná aj zadná náprava sú z karbónového plátna. Vozidlo váži 29 kg a má opäť tri kolesá, motor BLDC je vpletený do zadného kolesa a napájaný je 36 V lítiovým akumulátorom 11,6 Ah.
„Tento rok sa na pretekoch zúčastňujeme s mladým tímom, ktorý tvoria študenti prvého a druhého ročníka. Tešíme sa, že preteky vo Francúzsku nám dajú príležitosť vidieť, ako nad tým istým problémom rozmýšľajú študenti iných krajín. Veríme, že získame cenné skúsenosti, z ktorých budeme čerpať aj budúce roky. Máme veľkú chuť prekonať rekord školy, ktorý je 176 km/1 kWh,“ hovorí Andrej Alaksa, kapitán študentského tímu.
Pretekov sa zúčastní takmer 130 tímov z Európy a Afriky
Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať spaľovák (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon. Trnavskí študenti budú súťažiť v kategórii prototypy s elektrickým pohonom.
„Študenti, ktorí sa zapájajú do pretekov Shell Eco-marathon nevyužívajú iba získané vedomosti zo školy, ale podujatie im ponúka priestor pre vlastné inovácie a kreatívny prístup k riešeniu problémov. Som rád, že každý rok sa nám podarí dať dokopy skupinu nadšených študentov. Tí počas celého roka príprav zbierajú cenné skúsenosti,“ vysvetľuje prínos pretekov pre študentov Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.
Preteky sú dôkazom toho, že školy a univerzity sú miestom pre inovatívny výskum. Sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy. „Je skvelé vidieť, že aj slovenskí študenti majú čo povedať k téme budúcnosti využívania energetických zdrojov v doprave. Touto témou sa v spoločnosti Shell intenzívne zaoberáme, aby sme mohli prinášať riešenia pre čistejšiu energiu. Práve preto sme prijali stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress. Podľa nej sa riadia naše kroky v oblasti dekarbonizácie dopravy a dosiahnutia nulovej emisnej stopy do roku 2050,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, riaditeľka korporátnej komunikácie spoločnosti SHELL Slovakia.
O pretekoch Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.
Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939. Vtedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku. Na štart sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.
Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: Prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriu sú autonómne autá.