Vláda SR na svojom rokovaní v stredu 17.1.2021 schválila s pripomienkou zaradenie Nemocnice Malacky – Nemocničná a.s. do pevnej siete poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorí poskytujú ústavnú pohotovostnú službu na urgentnom príjme 1.
Po schválení vládou SR by malo rozhodnutie o zaradení platiť pre Nemocnicu Malacky od 1. februára 2021 do 31. decembra 2022.
Dôvodová správa
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá návrh nariadenia vlády SR, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov vlastnej iniciatívy. Navrhovaná právna úprava predstavuje doplnenie pevnej siete poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorí poskytujú ústavnú pohotovostnú službu na urgentnom príjme 1. typu, ktorej cieľom je zabezpečenie kontinuity kvalitnej a geograficky aj časovo dostupnej ústavnej zdravotnej starostlivosti pre pacienta.
Navrhovaná zmena vychádza zo zvyšujúcej sa záťaže jednotlivých zdravotníckych zariadení pandémiou COVID-19 špecificky však pretrvávajúcej záťaži nemocníc poskytujúcich ústavnú zdravotnú starostlivosť. Zdravotnícky systém je od nástupu pandémie ochorenia COVID-19, prenášaného vzduchom vrátane dokázaného prenosu v zdravotníckych zariadeniach, pod pretrvávajúcou záťažou. Tá vyplýva z potreby zavedenia protiepidemických opatrení, medzi ktoré patrí oddelenie pacientov bez ochorenia COVID-19 od pacientov s ochorením COVID-19 a poskytovanie zdravotnej starostlivosti týmto pacientom v osobitne vyčlenených priestoroch, s osobitne vyčleneným zdravotníckym personálom, v osobných ochranných prostriedkoch, s potrebou striedania zmien zdravotníckych pracovníkov pracujúcich v celotelových ochranných oblekoch po 4 najviac po 6 hodinách.
Na urgentných príjmoch je potrebné zavedenie tzv. „červených zón“, kde sú vyšetrovaní pacienti s akútnym ochorením a s ochorením COVID-19 a s podozrením na možnosť ochorenia COVID-19 oddelene od pacientov bez ochorenia COVID-19. Uvedené zmeny postupov v rámci zavedených protiepidemických opatrení je možné realizovať len navýšením počtu zdravotníckych pracovníkov urgentných príjmov, pričom poskytovatelia už pred nástupom pandémie nemali možnosť vytvárať personálne rezervy, a personálne kapacity – zdravotnícki pracovníci v príslušných zdravotníckych povolaniach nie sú voľne k dispozícii ani na trhu práce.
Pri zrušení prevádzky ambulancií ústavnej pohotovostnej služby u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, vo všeobecnej nemocnici v Malackách, budú musieť byť pacienti prevážaní do Bratislavy, čo zvýši záťaž poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby a predĺži čas transportu pacientov s potrebou neodkladnej zdravotnej starostlivosti poskytovanej v ústavných zdravotníckych zariadeniach. Súčasne sa zvýši záťaž poskytovateľa Univerzitná nemocnica Bratislava. Cieľom je bezpečne a v primeranom čase zabezpečiť poskytovanie neodkladnej ústavnej zdravotnej starostlivosti pacientom u ktorých došlo k náhlej zmene zdravotného stavu alebo v život ohrozujúcich situáciách. Navrhovaná úprava by mala zabezpečiť kontinuitu bezpečnosti pacienta a vytvoriť podklady na udržanie zvýšenej kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti v primeranom čase bez ohrozenia zdravia vo vzťahu k času transportu pacienta k poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Zmyslom navrhovanej úpravy je vykonať také nevyhnutné zmeny, ktoré zabezpečia kontinuálnu dostupnosť a kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti na príslušnom území.
Návrh nariadenia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Krytie negatívneho vplyvu na rozpočet verejného zdravotného poistenia je zabezpečené zo zdrojov verejného zdravotného poistenia. Návrh nariadenia predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie,. Návrh nariadenia nemá sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti, nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyv na materstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh nariadenia je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a v súlade s právom Európskej únie.
zdroj: Vláda SR /vlada.gov.sk