Krajská organizácia cestovného ruchu (KOCR) Trnavský kraj predstavila 15 víťazných risografík, ktoré vzišli z 366 diel, ktoré zaslalo 166 autorov do verejnej súťaže. Medzi víťaznými dielami sú aj obrázky zo Záhoria, konkrétne z Kopčian a Skalice.
Odborná porota vybrala 15 návrhov, z ktorých je každý vytlačený v náklade 150 kusov. „Pri reprodukcii vzniká pri tejto technike vždy nový originál. Sú tam jemné nuansy a rozdiely pri reprodukčnej technike. Nápady majú primárne sprostredkovať príbehy ako aj zaujímavé situácie a miesta nášho kraja,“ uviedol trnavský župan Jozef Viskupič.
Cieľom súťaže bolo umeleckými nástrojmi propagovať kraj. „Zdalo sa nám vhodné osloviť umelcov v krízovej dobe minulého roka, keď bolo pracovných príležitostí menej. Rozhodli sme sa preto podporiť túto skupinu a zároveň tým propagujeme kraj. Umelci si museli niečo o našom kraji naštudovať. Najlepšie diela sme dostali od umelcov, ktorí nie sú z nášho kraja. To znamená, to sú tí, ktorí sa na kraj pozerajú iným pohľadom ako my. Čo sa nám zdá všedné, pre nich je to niečo úžasné a očarujúce. Toto bola tá hlavná myšlienka. Verím, že efekt je dobrý, grafiky sa budú ľuďom páčiť a otvoria svoje peňaženky a podporia aj týchto umelcov a aktivity, ktoré kraj bude aj naďalej robiť,“ doplnil predseda KOCR Trnavský kraj Pavol Kalman.
Risografiky budú dostupné na štyroch miestach kraja a to v Holíči, Trnave, Piešťanoch a v Dunajskej Strede a návštevníci si ich budú môcť zakúpiť v Turistických informačných kanceláriách v týchto mestách. „Som tomuto projektu veľmi rád, keďže spája minimálne tri benefity pre kraj. Počas pandémie v priebehu minulého roka boli podporení kreatívci, zároveň aj miesta, ktoré reprezentuje náš kraj a v neposlednom rade ide aj o podporu turizmu. V našich turistických kanceláriách môže byť týmto unikátnym kreatívnym spôsobom zaznamenané najatraktívnejšie miesta, ktoré župa poskytuje. Dúfam, že sa nájde množstvo ľudí, či už ide o obyvateľov Trnavského kraja alebo turistov, ktorí si tieto risografiky kúpia do svojich domácností,“ informoval Viskupič.
Risografika je vlastne tlačová technika, ktorá sa vyvíjala niekedy v 50. a 60. rokoch minulého storočia v Japonsku. „Vymykala sa bežný technikám, pre ktorú sa vymysleli stroje, ktoré dokážu tlačiť polopriesvitnými alebo transparentnými farbami. Farby sú vyrábané ekologickým spôsobom zo sójových alebo ryžových odpadov a využívajú sa tak veci, ktoré by inak skončili na skládke. Komplikované na tom je možno to, že sa dá vytlačiť iba tá farba, ktorá sa vloží do stroja. Takto sa dá do stroja vložiť 17, 20 alebo 30 farieb a tieto sa postupne tlačia na papier. Postupne sa tlačia na papier a je možné sa hrať so sútlačou rôznych farieb,“ predstavil techniku tlače člen porotcovskej komisie Róbert Paršo.
Súťaž vzhľadom na komplikované protipandemické opatrenia prebiehala online. Porotcovia prioritne ohodnotili všetky diela a tie s najvyšším hodnotením sa dostali do užšieho výberu. „Stanovili sme si, že chceme urobiť ucelené kolekciu. Stanovil sme si predbežné predstavy a zobrali sme do úvahy aj požiadavku, aby sme pokryli čo najviac záujmových bodov. Išlo o to, aby sa nestalo, že Trnava bude mať 10 diel a okrajové časti kraja by boli bez zastúpenia. Snažili sme sa, aby kvalita diel bola prijateľná, čo sa podarilo. Medzi 15 vybranými dielami je 9 od ženských autoriek, ktoré tomu dali svoje ženské oko a cit,“ prezradil k samotnej súťaži predseda porotcov.
Víťazné diela
Víťazné diela s uvedením mena autora, názvu diela a krátkeho komentára podpredsedu poroty Roberta Parša
Patrik Knoblich – Kostolík pri Kopčanoch – jeden z cieľov cyklistických potuliek po Záhorí. Jednoduché a čisté geometrické znázornenie motívu.
Lucia Žatkuliaková – Žrebčín v Kopčanoch – Slávna minulosť chovu a drezúry cisárskych koní. Výtvarne a kompozične bezchybná ilustrácia.
Dávid Pogran – Enem pro nás a naše deti – malebná ilustrácia plná postavičiek a drobných detailov prevedená príjemnou farebnou paletou.
Daniel Rerko – Skalica a radostní ľudia, ktorí ju objavujú – zaujímavá tvarová a farebná kompozícia plná detailov architektúry s príbehom lásky a Skalickým rubínom.
Veronika Barrera – Civitas Trnava – malebný pohľad na mesto ako kráľovskú korunu s pivnicami plnými pokladov. Kompaktná grafika plná skrytých detailov.
Annamária Digoňová – Piešťany – vtipný a výtvarne zvládnutý pohľad na kúpeľné liečebné procedúry. Zaujímavý motív a kompozícia.
Michaela Dunajská – Symboly trnavského kraja Mila, Lina a Vesna na dovolenke – jeden z kolekcie piatich výrazných a vtipných návrhov.
Klaudia Grancová – Kúpalisko Pác – zabaviť sa v regióne dá aj bez gigantických šmykľaviek. Kvalitná grafická práca so zaujímavou atmosférou a detailmi.
Sára Hozzánková – Príbeh lásky dvoch sôch, Barlolámača a Moravianskej Venuše – nový, vtipný kontext so zaujímavou kompozíciou a farebnosťou.
Katarína Rybnická – Splav Malého Dunaja – pohľad na rieku s vodným mlynom plný zelene s leknami a labuťou, možno vílou Ilonou. Výtvarne príjemná kompozícia a farebnosť. Znázorňuje šport spojený s pobytom v prírodných zákutiach kraja spolu so známou technickou pamiatkou.
Martin Slovík – Kaštieľ s parkom v Dolnej Krupej – farebne a kompozične zaujímavý pohľad na scenériu parku so vzácnymi drevinami.
Linda Stopková – Kláštor Katarínka – minulosť, dobrovoľníci zachraňujúci pamiatku a návštevníci. Výtvarne pekne spracovaný pohľad na známu ruinu oživený náznakom ľudských aktivít vedúcich k jej záchrane a zmysluplnému využitiu.
Kristián Štupák – Cesta za umením – sochy od Venuše po Ľudovíta Wintera sú zaujímavo výtvarne spracované a zjednotené osobitným autorským rukopisom.
Kateřina Tesařová – Trnavský jarmok – historické postavy sa v symbolickom kruhu stretávajú so súčasnými. Výtvarne profesionálne dielko plné motívov a symboliky regionálnej identity.
Samuel Velebný – Žitný ostrov vymedzený Dunajom a meandrujúcim Malým Dunajom – Príbeh tancujúcich slobodných víl a zamilovaného poľovníka. Výtvarne a farebne príjemná kompozícia plná pekných detailov.