Vo štvrtok 1. októbra 2020 navštívil Trnavský samosprávny kraj (TTSK) minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. V rámci návštevy sa prezentoval aj plán výstavby ciest a obchvatov v regióne.
Na Záhorí rezonuje predovšetkým úsek cesty od Bielej hory do Holíča, ktorej katastrofálny stav je dlhodobo všeobecne známy.
Obchvat Senice nebude skôr ako v rokoch 2026 až 2028
zdroj: PK
Na ceste I. triedy I/51 je témou aj obchvat Senice. „Obchvat Senice je reálny pravdepodobne v intervale 2026 až 2028 skôr nie. Je tam jedna podstatná vec a to je skončenie platnosti štúdie na životné prostredie EIA, keďže tento projekt je tak veľký, že sa táto štúdia vyžaduje,“ uviedol po stretnutí s ministrom dopravy podpredseda TTSK Pavol Kalman.
Akonáhle bude hotová, tak sa pôjde na všetky ďalšie dokumentácie projektu cez územné rozhodnutie až po stavebné rozhodnutie. „Rozprávali sme s ministrom, že samospráva by mohla byť ten článok, ktorý by veľmi mohol pomôcť v predprípravnom projektovom konaní a hlavne v majetkovo-právnych veciach. Mohla by byť účinná pri obstarávaní pozemkov pod dané obchvaty do majetku štátu. Najskôr by teda prešli do majetku obce a neskôr by obec predávala príslušný pozemok do majetku štátu. To je vec, ktorá je systémová a ak by sa nám to podarilo vyriešiť do budúcnosti, tak by sme vedeli zrýchliť všetky konania,“ informoval Kalman.
Ako doplnil, príprava obchvatu Senice má klady a zápory. „Klady pravdepodobne len pre pár ľudí, ktorí si stihli skúpiť pozemky pod budúcim obchvatom a zápory sú pre všetkých ľudí v Senici,“ spresnil podpredseda TTSK.
Médiá nerozumejú problematike
„Čo sa týka toho ako ministerstvo pripravilo poradie dôležitosti výstavby jednotlivých úsekov. Niektoré printové médiá aj pre Senicu, ktoré to sú, nebudem menovať, vyhlásili, že obchvat Senice nie je priorita. Celkom dobre nerozumejú tejto tematike. Trochu ma to mrzí a preto by som chcel dať na správnu mieru to čo sa deje,“ uviedol Kalman.
Podľa jeho slov, v súčasnosti ministerstvo dopravy robí všetky kroky na to, aby stavba bola v dohľadnej dobe začatá. „Treba si uvedomiť, že dohľadná doba predstavuje horizont niekoľkých rokov. Pretože to obsahuje štúdiu EIA, všetky podklady pre územné rozhodnutie a stavebné povolenie. A najdôležitejšia vec, ak sa to bude obstarávať do majetku štátu, musia byť vysporiadané pozemky. To je ten hlavný problém, ktorý má Slovenská správa ciest a pred ňou ešte Ministerstvo dopravy.
Ja osobne som rád, že obchvat je na 30. mieste a prebieha pri tom príprava. Je veľmi dôležité byť pripravený s projektovou dokumentáciou a pripravený úsek sa môže v tom rebríčku posúvať. Akonáhle bude niekto pripravený aj zo 60. miesta a niekto kto je nad ním nie, tak sa nebude čakať na toho, kto je na 20. mieste, ale pôjde automaticky do výstavby ten, kto je pripravený,“ doplnil podpredseda TTSK.
Most v Jablonici môže stáť už v roku 2022
Ďalším vypuklým problémom je most v Jablonici. „Ak by sme zainteresovali obec do celého procesu, tak by sme mohli mať hotový dvojsmerný most do konca roka 2022. Vyžaduje si to samozrejme združiť finančné prostriedky. To znamená, že župa by dala časť finančných prostriedkov obci, alebo by na vlastné výdavky pripravila projektovú dokumentáciu a vysporiadala by vlastnícke vzťahy. To znamená, že by prešli do majetku obce alebo vyššieho územného celku pozemky pod ďalším pruhom, ktorý by sa mohol postaviť. Minimálne toto riešenie by obyvateľom obce pomohlo na niekoľko ďalších rokov a odstránili by sa zápchy v Jablonici,“ informoval Kalman.
Teraz je to na lokálnych politikoch
„Záujem župy je, záujem ministerstva dopravy tiež, Slovenskej správy ciest takisto. Predpokladám, že samotné obce budú súčinné v maximálnej možnej miere, keďže pôjde o ich obyvateľov.
Teraz je na všetkých lokálnych politikoch, na primátoroch, na starostoch, kadiaľ plánované cesty idú, aby jednoducho zapli všetky páky, ktoré majú, všetkých ľudí na svojich úradoch. Jednoducho toto musí byť celospoločenská vec. Už to nie je len o tom, že tam je ministerstvo dopravy,“ zakončil podpredseda TTSK.