Ministerstvo dopravy spolu so Slovenskou správou ciest sa aktuálne zaoberajú jednou z kľúčových otázok – ako čo najefektívnejšie zabezpečiť údržbu ciest prvej triedy. Zástupcovia ministerstva sa preto stretli s predstaviteľmi samosprávnych krajov SK8, aby spoločne diskutovali o možnostiach, ktoré by mohli zlepšiť kvalitu a hospodárnosť tejto dôležitej služby.
Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Igora Chomu je prioritou hľadanie riešení, ktoré by umožnili efektívne nakladanie s obmedzenými finančnými prostriedkami. „V čase konsolidácie musíme nájsť také spôsoby údržby ciest I. triedy, aby sme zo zdrojov vyťažili maximum. V hre sú preto tri rôzne modely, o ktorých momentálne diskutujeme,“ uviedol Choma.
Ako ďalej? Tri scenáre pre údržbu ciest
Prvou možnosťou je zachovanie súčasného modelu. Ten spočíva v tom, že Slovenská správa ciest si objednáva údržbu od regionálnych správ ciest, ktoré patria pod samosprávne kraje. Tento systém funguje už od roku 2004, kedy Slovenská správa ciest prestala vykonávať údržbu vo vlastnej réžii.
Druhý scenár prináša možnosť zapojiť do údržby súkromné spoločnosti. Tie by boli vyberané prostredníctvom transparentných verejných súťaží. Tento model by umožnil kombináciu poskytovania údržby medzi súkromným sektorom a regionálnymi správami ciest, čím by sa mohli služby zefektívniť.
Treťou alternatívou je návrat do minulosti, kedy údržbu ciest prvej triedy vykonávala priamo Slovenská správa ciest. V tomto prípade by sa mohlo uvažovať aj o spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ktorá už dnes disponuje špičkovým technickým vybavením. Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka zdôraznil, že všetky možnosti bude potrebné dôkladne posúdiť.
Milióny na údržbu: Ako ich využiť čo najlepšie?
V súčasnosti sa na údržbu ciest prvej triedy investujú značné finančné prostriedky. Slovenská správa ciest v minulom roku vynaložila na tieto účely približne 40 miliónov eur. Tieto prostriedky sa použili na kľúčové činnosti, ako je zimná údržba, odhŕňanie snehu, posyp komunikácií, kosenie či oprava výtlkov. Tieto služby pokrývajú celkovo 3 335 kilometrov ciest prvej triedy na Slovensku.
Hoci aktuálny model funguje, štát hľadá spôsob, ako ho ešte vylepšiť. Efektívne využitie financií a kvalitná údržba ciest sú prioritou, ktorá ovplyvňuje nielen vodičov, ale aj plynulosť a bezpečnosť dopravy na celom Slovensku.
Kedy padne rozhodnutie?
Hoci diskusie o budúcnosti údržby ciest sú ešte len na začiatku, výsledok bude mať zásadný dopad na celú krajinu. Štát, samosprávne kraje aj odborníci budú musieť starostlivo zvážiť všetky možnosti a nájsť riešenie, ktoré prinesie najlepší kompromis medzi kvalitou služieb a efektivitou nákladov. Slovenské cesty tak možno čakajú významné zmeny, ktorých výsledky pocítia nielen motoristi, ale aj obyvateľstvo ako celok.