Slovenská správa ciest (SSC) pripravila v roku 2017 štúdiu uskutočniteľnosti (ŠU) modernizácie 80 km ciest I/51 a I/61 medzi hranicou s Českom pri Holíči a obcou Hrnčiarovce nad Parnou pri Trnave.
Štúdia uskutočniteľnosti posudzovala projekty v maximálnej hodnote 629 miliónov eur s DPH a odporúča realizovať projekty za 434 miliónov eur s DPH. Podľa meraní z roku 2017 cestou I/51 medzi Českom a Trnavou prechádza 6 až 12-tisíc vozidiel denne, podiel nákladnej dopravy je približne 20 %. Cesta je rozdelená na sedem úsekov. Pre väčšinu úsekov sú navrhnuté aspoň dve alternatívy – modernizácia cesty v existujúcej trase a výstavba obchvatov.
Od roku 2017 nedošlo k aktualizácii dokumentácie
Pre severovýchodnú časť obchvatu Holíča a južný obchvat Trnavy boli vypracované dokumentácie na stavebné povolenie. „V prípade Holíča tiež prebieha výkup pozemkov. Pre zvyšnú časť obchvatu Holíča a obchvat Senice boli vypracované dokumentácie pre územné rozhodnutie. Od roku 2017 nedošlo k aktualizácii dokumentácií ani štúdie uskutočniteľnosti. Obchvat Holíča je v investičnom pláne ministerstva dopravy (MDV SR),“ uvádza Útvar hodnoty za peniaze.
Najvyšší potenciál majú obchvaty Holíča a Senice
Na základe získaných informácií zhodnotilo Ministerstvo financií SR, že ekonomickú návratnosť navrhovaných projektov nie je možné vyhodnotiť. „Pre jednotlivé projekty neboli vypracované samostatné analýzy nákladov a prínosov. Tie boli vypracované len pre štyri kombinácie projektov. Odporúčania štúdie uskutočniteľnosti sa neriadia princípom hodnoty za peniaze. Štúdia uskutočniteľnosti odporúča niektoré projekty realizovať na základe subjektívnej multikriteriálnej analýzy s duplicitnými kritériami s nejasným vplyvom na kvalitu projektu a arbitrárnymi váhami. Na základe strategickej analýzy nákladov a prínosov z Priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry majú najvyšší potenciál priniesť dostatočné prínosy obchvaty Holíča a Senice,“ uviedlo ministerstvo, ktorému šéfuje Igor Matovič.
Ministerstvo financií neodporúča pokračovať v projektoch
Ministerstvo financií SR na základe získaných informácií, odporúča nepokračovať bez aktualizácie štúdie uskutočniteľnosti v príprave projektov: „Aktualizovať ich s dôrazom na návrh variantov a ekonomickú analýzu tak, aby bolo možné vyhodnotiť návratnosť jednotlivých projektov. Prioritne aktualizovať štúdie uskutočniteľnosti pre potenciálne najnávratnejšie projekty, ktorými sú obchvaty Holíča a Senice. Projekty v okolí Trnavy posúdiť samostatným dopravným modelom schopným zohľadniť aj verejnú dopravu. V prípade preukázania návratnosti plnohodnotnou analýzou nákladov a prínosov zvážiť zaradenie návratných projektov do zásobníka rezervných projektov podľa ich priority a pripravenosti v zmysle priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry.”
S obchvatom Senice sa do roku 2028 nepočíta
Na základe strategickej analýzy nákladov a prínosov z Priorít vo výstavbe cestnej infraštruktúry majú najvyšší potenciál priniesť dostatočné prínosy obchvaty Holíča a Senice. Ministerstvo dopravy a výstavby SR obchvat Holíča do investičného plánu zaradilo, s výstavbou obchvatu Senice sa do roku 2028 nepočíta.
Navrhnuté sú aj alternatívy
V rámci variantov jednotlivých úsekov je navrhnutých aj niekoľko obchvatov a modernizácií, ktoré riešia nezávislé dopravné problémy, ale nie sú posúdené samostatne. Jeden úsek by mal spravidla zodpovedať jednému dopravnému problému a jedno variantné riešenie problémov na úseku spravidla jednému obchvatu alebo modernizácii.
Ako alternatíva k obchvatu Holíča je okrem rekonštrukcie križovatky v Holíči navrhnutá aj preložka cesty II/426 pri Skalici, ktorá nijako nevplýva na dopravu cez Holíč (obrázok 2). Spoločne sú posúdené rozšírenie časti cesty medzi Senicou a Jablonicou s obchvatom Senice (obrázok 3), obchvat Jablonice s modernizáciou cesty cez Bielu Horu alebo tunelom Biela Hora (obrázok 4), arbitrárne podmnožiny obchvatov na ceste medzi Trstínom a Trnavou (obrázok 5, tabuľka 1) a nové úseky trnavského obchvatu obsluhujúce rôzne smery.