Výstavba novej plavebnej komory foto 7.2.2024 autor Vladimír Miček © pre NaZáhorí

FOTO: Ako napreduje výstavba plavebnej komory na Baťovom kanáli?

Na Baťovom kanáli sa začala v lete 2023 stavba novej plavebnej komory. Je to po dlhých 85 rokoch, kedy bola dokončená zatiaľ posledná 13. komora. Dnes (7.2.2024) sme sa pozreli z výšky, ako jej výstavba napreduje.

Kompletne financovaná českou stranou

Stavbu plavebnej komory Rohatec/Sudoměřice kompletne financuje česká strana a náklady predstavujú sumu 340 miliónov Kč bez DPH (14.131.338,32 eura). „Ide o náš najväčší projekt a bude to významné zhodnotenie a nadstavba vodnej cesty na Baťovom kanáli, ktorá sa po dokončení predĺži o 7 kilometrov po Radějovke a Morave až do Hodonína,“ uviedol na začiatku stavby riaditeľ Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

zdroj foto: autor Vladimír Miček © pre NaZáhorí

Účel novej plavebnej komory

Účelom stavby je predĺženie južnej časti Baťovho kanála do turisticky atraktívnej lokality mesta Hodonína. Po jej dokončení, to významne pomôže turistickému ruchu v Skalici a aj na celom Záhorí.

Predĺženie splavnosti vodnej cesty Otrokovice – Rohatec Plavebná komora Rohatec a oprava hatí Sudoměřice.

Výstavba novej plavebnej komory Rohatec – Sudoměřice a úpravy riečky Radějovky v dĺžke približne 800 metrov umožní prepojenie Baťovho kanála so splavnou časťou rieky Moravy u Hodonína. Riečka Radějovka bude prehĺbená na plavebnú hĺbku 1,5 metra a rozšírená na minimálnu plavebnú šírku v dne 6 metrov. V mieste zaústenia do Moravy bude koryto široké 16 metrov. Tieto práce umožnia bezpečnú prevádzku rekreačných plavidiel.

V upravovanom úseku sa nachádzajú dve hospodárske mosty využívané poľnohospodármi, ktoré budú nahradené novými mostami v rovnakých parametroch s vyššou podjazdnou výškou 4 metre.

Na prekonanie spádu existujúceho stavidlového jezu, bude slúžiť nová plavebná komora s úžitkovými rozmermi 38,5 x 5,3 x 1,5 m so spádom až 2,73 m. Plavebná komora je navrhnutá ako železobetónový polorám založený na štrkopieskových vrstvách. Hrúbka dna komory je 1 meter. V hornom ohlaví je na pravej strane umiestnený krátky obtok na plnenie komory. Prázdnenie plavebnej komory bude prebiehať prostredníctvom stavítka priamo v dolných bránach. Na vnútorných stenách komory sú umiestnené odreniny z drevených trámcov na zvýšenie bezpečnosti preplavovania plavidiel. Plavebná komora bude vzhľadovo zhodná s ostatnými komorami na Baťovom kanáli a bude obložená kyklopským murivom.

Fotogaléria leteckých záberov

Fotky – letecké zábery 7.2.2024 autor Vladimír Miček © pre NaZáhorí

Uzávierka cyklotrasy a zelenej turistickej trasy

Cyklotrasa pozdĺž Baťovho kanála a zelená turistická trasa v úseku od prístaviska Skalica po inundančnú hrádzu rieky Moravy, a to vrátane prechodu cez hať je uzavretá od 2. 10. 2023 do ukončenia stavebných prác. Obchádzkové trasy sú vyznačené.

Základné parametre

-plavebná komora 38,5 x 5,3 x 1,5 m (trieda 0),

-spád 2,73 m úprava koryta Radějovky s dĺžkou 800 metrov

-oprava jedze Sudoměřice

-dve čakacie státia v dolnej rejde a dve čakacie státia v hornej rejde

-prevádzkový objekt plavebnej komory

-nahradenie dvoch hospodárskych mostov novou konštrukciou

-zlepšenie spojenia oboch brehov pre peších a cyklistov po nových mostoch

-preložka regionálneho biokoridoru a ekologické opatrenia

Očakávaná dostavba komory

Dostavba novej plavebnej komory na Baťovom kanáli je naplánovaná na koniec roka 2025.

O Angelika Mičeková

Pozri aj

siviečka dušičky

Dušičky v Skalici: Čas spomienok a bezpečnosti

V Skalici sa počas dušičkového obdobia pripravujú na zvýšenú návštevnosť cintorínov. Prípravy na dušičkové obdobie …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *