Vlak s historickým parným rušňom Mazutka bude vypravený v Bratislave. Trasa povedie Záhorím cez Zohor, Lozorno, Jablonové, Kuchyňa, Rohožník až po Plavecké Podhradie. Informuje o tom Klub priateľov histórie železničnej dopravy.
Tento rok trochu netradične skôr. Už 8. mája 2024. Lístky sa budú predávať iba vo vlaku.
Parný rušeň Mazutka
Parný rušeň 555.3008 je jedna z dochovaných parných lokomotív radu 555.3, ktorá vznikla v 60. rokoch prestavbou rušňov radu 555.0 (pôvodne rad 52 DRB) na vykurovanie mazutom. Vlastní ju Železničné múzeum Slovenskej republiky v Bratislave.
História stroja
Lokomotíva bola vyrobená firmou Škoda v roku 1943 pod výrobným číslom 1523. Bola odovzdaná DRB a tu označená 52.7447. Do Čiech sa nakrátko vrátila po konci vojny ako ukoristený stroj, onedlho ale bola odovzdaná ÖBB. Do Česko-Slovenska sa natrvalo vrátila až v roku 1951. V roku 1952 jej bolo pridelené označenie 555.008, tender dostal číslo 930.2020. V októbri až decembri 1964 bola lokomotíva aj tender prestavané na vykurovanie mazutom v dielňach Ivano-Frankovsk. Rekonštruovaný stroj Československé štátne dráhy prevzali 17. decembra 1964, číslo lokomotívy bolo zmenené na 555.3008 a tender preznačený na 930.3020. Lokomotíva slúžila v depe Bratislava východ až do svojho zrušenia 16. augusta 1972, následne potom bola zmenená na vykurovací kotol K 549.
Dňa 1. novembra 1983 sa dostala do múzejných zbierok Múzejno dokumentačného centra Bratislava (MDC), do roku 1999 sa nachádzala v depozitári MDC v Kútoch, odkiaľ bola prepravená do depa Bratislava východ. V rokoch 1999 až 2011 prešla náročnou opravou do prevádzkového stavu (vrátane použitia niektorých dielov z mazutky 555.3254). 29. októbra 2011 vykonala technicko-bezpečnostnú skúšku (TBZ) a stala sa tak jedinou prevádzkovanou parnou lokomotívou na kvapalné palivo na Slovensku (je stále nazývaná Mazutka, ale z technických dôvodov sa v nej kúri vykurovacím olejom).