Pri Hradišti pod Vrátnom preniesli dobrovoľníci v roku 2021 až 8055 obojživelníkov, čo je zatiaľ najviac počas jednej sezóny. Informovala o tom Záchranná stanica pre voľne žijúce živočíchy z Brezovej pod Bradlom.
Počas 11. ročníka prenosu obojživelníkov pri Hradišti pod Vrátnom preniesli spolu 3012 exemplárov ropuchy bradavičnatej, 2982 skokanov, 2051 mlokov bodkovaných, 7 rosničiek zelených, 2 kunky žltobruché a jednu ropuchu zelenú.
Za všetky roky záchranári a dobrovoľníci preniesli spolu už 51047 obojživelníkov. So zábranami pomohli aj správy Chránených krajinných oblastí (CHKO) Záhorie a Malé Karpaty, ktoré pomohli zo zábranami.
Obojživelníky patria medzi najohrozenejšie skupiny živočíchov. Z množstva negatívnych vplyvov, ktoré spôsobujú rapídny ústup obojživelníkov, môžeme rátať najmä masové úhyny na dopravných komunikáciach v obdobiach ich migračných ťahov. Z hľadiska masovosti je najnebezpečnejším práve jarný ťah dospelých jedincov zo zimovísk na miesta rozmnožovania. “Pre väčšinu obojživelníkov je charakteristická tzv. vernosť miestu, kde sa vyvinuli z vajíčka. Teda sú schopné sa rozmnožovať iba na týchto miestach. Bohužiaľ často musia obojživelníky počas týchto presunov na miesto rozmnožovania prekonať už i vyššie spomínané frekventované cestné komunikácie. A prečo je dôležité obojživelníky chrániť? Obojživelníky sú dôležitou skupinou živočíchov, pretože sú významnou súčasťou potravného reťazca. Konzumujú veľké množstvo hmyzu a sami sú potravou mnohých stavovcov (vtákov i cicavcov). Ich vyhubenie by mohlo spôsobiť nerovnováhu v ekosystéme a zároveň znížiť biologickú rozmanitosť – biodiverzitu,” informovala CHKO Záhorie.
Aj preto i tento rok zamestnanci Správ CHKO Záhorie a Malé Karpaty vybudovali zábrany na frekventovanej ceste z Hradišta pod Vrátnom do Brezovej pod Bradlom. Zábrany pri ceste zabezpečia, že žaby nebudú prechádzať cez vozovku, ostanú pri nej a ochranári ich následne pozbierajú a prenesú na druhú stranu. Materiál na vybudovanie zábran poskytla spoločnosť Forbo Siegling s.r.o. z Malaciek. V minulosti na tomto úseku cesty dochádzalo k úhynom stoviek žiab (najmä skokany a ropuchy) a mlokov práve počas jarnej migrácie. V tomto úseku sa v budúcnosti plánuje realizácia žabochodu. Zábrana je kontrolovaná a žaby sú prenášané do neďalekej mokrade.