V nedávnych udalostiach, ktoré zarezonovali na automobilovom trhu, sa objavila možnosť, že výroba nového elektrického SUV B10 od Stellantis-Leapmotor môže byť presunutá do Trnavy na Slovensku. Táto zmena prichádza po tom, čo Čína zablokovala výrobu v Poľsku v dôsledku obchodných sporov s Európskou úniou. Informoval o tom taliansky portál QuiFinanza.
Prečo práve Trnava?
Trnava sa javí ako ideálny kandidát na výrobu nového modelu B10, najmä vďaka nižším nákladom na pracovnú silu v porovnaní s Nemeckom, kde sú náklady na pracovnú silu a energie výrazne vyššie. Slovensko má navyše silnú tradíciu v automobilovom priemysle, čo zvyšuje jeho atraktivitu pre zahraničných investorov. Hoci rozhodnutie ešte nebolo oficiálne potvrdené, Trnava má všetky predpoklady stať sa novým domovom pre tento ambiciózny projekt.
Elektrické SUV B10: Inovácie a udržateľnosť
Model B10, predstavený na Autosalóne v Paríži v roku 2024, je prvým globálnym elektrickým SUV od čínskeho výrobcu Leapmotor, určeným pre európsky a medzinárodný trh. SUV strednej veľkosti sa snaží skombinovať moderný dizajn, pokročilé technológie a udržateľnosť. Je vybavené platformou Leap 3.5, ktorá podporuje umelú inteligenciu a autonómne riadenie na úrovni 2. V interiéri nájdeme digitálny infotainment systém s veľkým displejom, ktorý zvyšuje komfort a zážitok z jazdy.
Obchodné napätie medzi Čínou a EÚ
Rozhodnutie Číny blokovať výrobu v Poľsku je súčasťou širšieho obchodného konfliktu medzi Čínou a Európskou úniou. Tento konflikt začal po tom, čo EÚ zaviedla clá na elektrické vozidlá z Číny, čím reagovala na podozrenia z nelegálnej štátnej podpory čínskeho automobilového sektora. V reakcii na to Čína zaviedla clá na európske výrobky, čo viedlo k ďalšiemu zhoršeniu obchodných vzťahov medzi oboma regiónmi.
Budúcnosť výroby a trh
Ak sa výroba B10 presunie do Trnavy, Slovensko by mohlo získať významný podiel na trhu s elektrickými vozidlami. Táto potenciálna zmena by mohla priniesť nové pracovné miesta a zvýšiť ekonomickú aktivitu v regióne. Stellantis tak čelí ďalšiemu výzvovému obdobiu, avšak presun výroby na Slovensko môže byť strategickým krokom, ktorý posilní jeho postavenie na európskom trhu.