Bicykle v meste - ilustračná foto Zdroj: Pixabay
Bicykle v meste - ilustračná foto Zdroj: Pixabay

Trnava bilancuje z hľadiska cyklodopravy

Trnavčania jazdia na bicykli čoraz viac. Trend je jasný, dokazujú to dáta zo sčítacích zariadení, ktoré zaznamenávajú pohyb cyklistov na jednotlivých úsekoch cyklistickej infraštruktúry v meste. V porovnaní s rokom 2021 sa cyklotrasy využívali až o 18 percent častejšie. Informuje o tom mesto Trnava.

Rekordy na cyklotrasách

Najvyťaženejším úsekom je cyklotrasa na Rybníkovej ulici s 315.271 prejazdami, čo dáva priemer 864 na deň. V roku 2022 padali aj denné rekordy na uvedenej trase až 1839 prejazdov za jediný deň. Ďalšími frekventovanými miestami sú cyklotrasy na Špačinskej ceste, v parčíku na Námestí SNP, na Kamennej ceste a na Študentskej ulici. Po každej z nich sa minulý rok prešlo na dvoch kolesách viac než 150.000-krát.

Rušno bolo aj v cykloveži pri stanici. Vlani bezpečne uschovala až 20.551 bicyklov, čo je o 30 percent viac než v roku 2021.

Cykloveža pri stanici bezpečne uschovala až 20.551 bicyklov. Zdroj: Mesto Trnava
Cykloveža pri stanici bezpečne uschovala až 20.551 bicyklov. Zdroj: Mesto Trnava

Bikesharing je stále obľúbenejší

Významnú časť jázd po cyklotrasách vykonali cyklisti na elektrobicykloch Trnavského bikesharingu prevádzkovaného mestom. Popularita zdieľaných elektrobicykloch stále rastie, medziročný nárast výpožičiek o 77 percent sa pretavil do celkového počtu 228.815 jázd počas bikesharingovej sezóny.

Viac než 2500 aktívnych používateľov spravilo na 115 elektrobicykloch od mája do konca augusta priemerne 1000 výpožičiek denne. Čísla boli vysoké aj na jeseň – v septembri viac než 900 výpožičiek na deň, v októbri vyše 700, v novembri 600.

Počas zimnej pauzy prechádzajú elektrobicykle pravidelným servisom, aby boli na jar pripravené opäť vyraziť do ulíc. O štarte novej sezóny bude mesto informovať.

Viac než 2500 aktívnych používateľov spravilo na 115 elektrobicykloch od mája do konca augusta priemerne 1000 výpožičiek denne. Zdroj: Mesto Trnava
Viac než 2500 aktívnych používateľov spravilo na 115 elektrobicykloch od mája do konca augusta priemerne 1000 výpožičiek denne. Zdroj: Mesto Trnava

Žlté bajky – výhodné, praktické a štýlové

Mesto reaguje na zvýšený dopyt po využívaní bicykla aj projektom Žltý bajk, v rámci ktorého ponúka komfortný typ mestského bicykla na dlhodobý prenájom za výhodnú cenu. Na konci októbra túto službu spustili pre stredoškolákov trnavských škôl, na Mikuláša ju otvorili pre všetkých dospelých Trnavčanov a do marca prenajali všetkých 173 bicyklov.

Študentov stoja na rok 20 eur, ostatných 30 eur. Momentálne pripravuje mesto Žltý bajk 2.0, keď kupuje ďalších 250 bicyklov, ktoré ponúkne Trnavčanom na prenájom. Spolu by ich tak mohlo po meste jazdiť až 420.

Mesto reaguje na zvýšený dopyt po využívaní bicykla aj projektom Žltý bajk. Zdroj: Mesto Trnava
Mesto reaguje na zvýšený dopyt po využívaní bicykla aj projektom Žltý bajk. Zdroj: Mesto Trnava

Ako rastie sieť cyklotrás

Rozvoj cyklodopravy v meste úzko súvisí s budovaním cyklistickej infraštruktúry. V roku 2022 sa sieť cyklotrás v Trnave rozšírila o tri segregované úseky v celkovej dĺžke 2,1 kilometra a o sedem kilometrov komunikácií prevažne v lokalite Špíglsál, kde došlo k upokojeniu motorovej dopravy a zlepšeniu podmienok pre cyklistov.

Aktuálne je v rámci Trnavy 24,1 kilometra cyklistických komunikácií, pričom mesto ich budovanie financuje takmer úplne z eurofondových zdrojov.

V roku 2022 sa sieť cyklotrás rozšírila o tri úseky v dĺžke 2,1 km a o 7 kilometrov komunikácií prevažne v lokalite Špíglsál. Zdroj: Mesto Trnava
V roku 2022 sa sieť cyklotrás rozšírila o tri úseky v dĺžke 2,1 km a o 7 kilometrov komunikácií prevažne v lokalite Špíglsál. Zdroj: Mesto Trnava

Čo čaká trnavskú cyklodopravu v roku 2023?

Samospráva plánuje výstavbu bezpečnej, 2,2 kilometra dlhej, cyklotrasy na Ulici Jána Bottu a Štefana Moyzesa, ktorá vytvorí západný okruh v rámci širšieho centra mesta. Medzi pripravované úseky patrí aj cyklotrasa v Modranke, spojnica Hraničná – Modranka a cyklotrasy na Bratislavskej a Stromovej ulici.

Na miestnych komunikáciách budú vznikať ďalšie Zóny 30, ktoré upokoja dopravu v danej lokalite a vďaka maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/h zvýšia nielen bezpečnosť chodcov a cyklistov, ale aj kvalitu života rezidentov znížením hluku.

Okrem toho sa chce mesto špeciálne venovať tzv. školským zónam. V okolí základných škôl dôjde k úpravám, ktoré prinesú vyššiu bezpečnosť nielen pre deti, a podporia tiež atraktivitu udržateľných foriem dopravy, ktoré môžu nahradiť vozenie detí do a zo škôl autami.

Budúcnosť prichádza na dvoch kolesách

Mesto Trnava systematicky pracuje na tom, aby sa sieť trás rozšírila a následne napojila na cyklotrasy, ktoré by v budúcnosti mali do Trnavy viesť z okolitých obcí.

Cieľom je ucelená a efektívna sieť cyklotrás v rozsahu takmer 120 kilometrov. Aktuálny stav aj plánované úseky sú znázornené na mape cyklotrás v meste.

O Redakcia

Pozri aj

Zomrel režisér Blaho Uhlár, výrazná osobnosť trnavského divadelníctva

Zomrel režisér Blaho Uhlár, ktorý bol dlhoročným režisérom Divadla pre deti a mládež v Trnave …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *