Stredoškoláci z Trnavy rekordne, na 1 kWh prešli 222 kilometrov. Zdroj: Seesame
Stredoškoláci z Trnavy rekordne, na 1 kWh prešli 222 kilometrov. Zdroj: Seesame

Stredoškoláci z Trnavy rekordne, na 1 kWh prešli 222 kilometrov

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave úspešne pretavili svoju účasť na medzinárodných pretekoch v úspornej jazde Shell Eco-marathon do svojho nového rekordu.

So svojím vozidlom na batériový pohon prešli na 1 kWh až 222 kilometrov. Pre predstavu – na 1 kWh by prešli z Trnavy až do Ružomberka. Preteky, v ktorých dosiahli svoje nové maximum, sa konali vo francúzskom Nogare.

Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde. Študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá, ktorých cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky umožňujú študentom technických škôl a univerzít predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.

V súťaži sa predstavilo viac ako 100 tímov

Tento rok sa na európskej časti pretekov predstavilo viac ako 100 tímov, z ktorých 69 úspešne prešli technickou kontrolou a postavili sa na štart pretekov. Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej sa pretekov zúčastnili už šiestykrát a pre tohtoročné preteky zostrojili úplne nové vozidlo na batériový pohon. Aj vďaka nemu dosiahli skvelý úspech a prešli na 1 kWh elektrickej energie až 222 km. V porovnaní s ich doterajším rekordom z roku 2019 sa zlepšili o 46 km a vytvorili svoje nové maximum. Trnavskí študenti pretekali v kategórii prototypy na batériový pohon.

Veľmi sa tešíme z nášho výsledku. Naším cieľom bolo prejsť 150 km, čo sme prekonali a navyše sme dosiahli aj rekord školy. V náročnom teréne, ktorý mal niekoľko prevýšení, je to skvelé. Okrem toho sme zažili veľmi príjemnú atmosféru medzinárodných pretekov, ktorá nás určite motivovala a už teraz máme mnoho nápadov, ako vylepšiť vozidlo pre budúci rok,“ opisuje úspech Andrej Alaksa, kapitán študentského tímu.

Najlepší prešli 2507 km na liter benzínu

Cieľom pretekov je skonštruovať vlastné vozidlo, ktoré prejde čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatt hodinu elektrickej energie. Tento rok najlepší výsledok dosiahol francúzsky tím Microjoule-La Joliverie. Ten prešiel 2507 km na 1 liter benzínu v kategórii prototypy na benzínový pohon.

Aj tento rok preteky ukázali neuverejniteľnú chuť mladej generácie posúvať hranice úspornej jazdy a tak prispievať do debaty o budúcnosti dopravy. Verím, že mnoho z nich sa bude vo svojej profesionálnej kariére aj ďalej venovať podobným témam a Shell Eco-marathon ich práve na tejto profesionálnej ceste motivoval. Slovenským študentom srdečne gratulujem,“ opisuje atmosféru na pretekoch Jana Voštinárová, riaditeľka korporátnej komunikácie Shell.

Preteky Shell Eco-marathon sú ukážkou snahy spoločnosti Shell podporovať mladú generáciu v hľadaní, vyvíjaní a testovaní riešení pre čistejšiu energiu. Touto témou sa spoločnosť Shell intenzívne zaoberá a aj preto prijala stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress, podľa ktorej sa riadia jej kroky v oblasti dekarbonizácie dopravy s cieľom dosiahnuť nulové emisie do roku 2050.

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave s jedným z vozidiel, ktoré už v minulosti predstavili na Shell Eco-marathon. Autor: Vladimír Miček
Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave s jedným z vozidiel, ktoré už v minulosti predstavili na Shell Eco-marathon. Autor: Vladimír Miček

O pretekoch Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.

Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, kedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku, kedy sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.

Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: Prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriu sú autonómne autá.

O Redakcia

Pozri aj

Zomrel režisér Blaho Uhlár, výrazná osobnosť trnavského divadelníctva

Zomrel režisér Blaho Uhlár, ktorý bol dlhoročným režisérom Divadla pre deti a mládež v Trnave …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *