Vybudovanie južného obchvatu mesta Trnava je v kompetencii Slovenskej správy ciest (SSC).
Tento dôležitý projekt, ktorý by mal prepojiť rýchlostnú cestu R1 a cestu I/61 na Bratislavskej ulici, dlho stagnoval. SSC v roku 2011 spracovala projektovú dokumentáciu na územné rozhodnutie, nebola však v súlade s požiadavkami stavebného úradu. Napriek jeho výzvam a neustálym urgenciám zo strany mesta sa projekt nijako neposúval.
Mesto Trnava sa preto rozhodlo vypracovať projektovú dokumentáciu vo vlastnej réžii. Trvalo ďalšie dva roky, kým Slovenská správa ciest pristúpila k podpisu zmlúv, ktoré by to umožnili. K podpisu došlo začiatkom tohto roku a samospráva mohla následne prevziať pôvodnú projektovú dokumentáciu od SSC a pripraviť zadanie na jej aktualizáciu.
„Z našej strany ide o ústretový krok smerom k štátu, aby sme urýchlili procesy vedúce k výstavbe južného obchvatu. Všetky štandardné procesy a povolenia zostávajú rovnaké, ako keby ich realizovala Slovenská správa ciest, budú však v gescii mesta. Vďaka aktivite mesta konečne nastaval v tomto smere posun vpred,“ uviedol primátor Trnavy Peter Bročka.
Južný obchvat v dĺžke takmer tri kilometre dopravne odľahčí sídlisko Linčianska, odkloní dopravný tranzit cez Tamaškovičovu, Ulicu 9. mája a Bratislavskú a zlepší obslužnosť mestskej časti Modranka.
Aktuálne mesto vyhlásilo verejné obstarávanie na projektanta, predpokladané náklady na aktualizáciu projektovej dokumentácie sú zhruba 700 000 euro. Investorom samotnej realizácie obchvatu za 50 až 70 miliónov eur bude Slovenská správa ciest, ráta sa pritom s rokom 2030.
Mesto Trnava okrem južného obchvatu proaktívne prevzalo iniciatívu aj pri iných významných dopravných projektoch, ktoré by mal pripravovať štát, resp. Trnavský samosprávny kraj – napríklad severozápadné prepojenie (od cesty I/51 po II/504) a západné prepojenie (od cesty II/504(pri Medziháj po I/61).