Po výnimočne rušnom roku, ktorý bol plný výziev aj príležitostí, sme zvedaví, ako sa Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Záhorie vyrovnávala s dynamicky sa meniacim trhom cestovného ruchu.
Výkonný riaditeľ OOCR Záhorie Martin Lidaj nám v rozhovore pre portál NaZahori.sk prezradil, aké novinky a zážitky môžu návštevníci očakávať v období, keď sa svet znova otvára cestovateľským dobrodružstvám.
Dozviete sa, aké sú ambície a stratégie na prilákanie turistov v nasledujúcom období a ako plánuje OOCR Záhorie zaujať cestovateľov v týchto nových časoch. Pridajte sa k nám a objavte čaro Záhoria prostredníctvom zaujímavých plánov a inovácií.
Ako hodnotíte rok 2023 z pohľadu OOCR Záhorie? Predstavte najúspešnejšie projekty, ktoré OOCR Záhorie realizovala v roku 2023. V čom boli úspešné resp. výnimočné?
- Minulý rok bol z pohľadu cestovného ruchu mimoriadne úspešný. Po pandemických rokoch prišlo konečne oživenie. Ako organizácia sme realizovali aktivity podporené zatiaľ najvyššou štátnou dotáciou od nášho vzniku. Osobne považujem za najdôležitejšiu aktivitu redizajn nášho webového portálu www.regionzahorie.sk a aplikáciu, po overení ju už čoskoro sprístupníme širokej verejnosti. Pre návštevníkov Záhoria sa však nepochybne najväčším pútačom stala Smrdácka lavička. Svojou majestátnosťou ponúka výhľad z nezvyčajnej perspektívy a stala sa jednou z najvyhľadávanejších atrakcií v regióne.
- Pre nadšencov bicyklovania sme v spolupráci s Prírodnými liečebnými kúpeľmi Smrdáky spustili požičiavanie e-bicyklov. V rámci rozvoja cyklistickej infraštruktúry regiónu Záhorie pribudli nové cyklosčítače a stojany na bicykle, servisné stojany a elektronabíjačky. Na zvýšenie atraktivity mnohých lokálnych podujatí sme zakúpili konský koč. V rámci marketingových aktivít sme vytvorili nové informačné brožúry.
Požičovňa elektrobicyklov, Smrdáky
- Zúčastnili sme sa na viacerých domácich aj zahraničných výstavách (ATM v Dubaji, Lebenslust Viedeň, Regiontour v Brne), vytvorili množstvo článkov a prezentovali región vo viacerých televíznych reláciách. Spomeniem napríklad Čarovné Slovensko, Cyklopotulky, Nie je túra bez Štúra, Cyklopotulky po Záhorí, či relácia španielskej televízie AQUÍLA TIERRA o skalickom trdelníku, ktorú sleduje 1,5 milióna divákov na celom svete. V spolupráci s Prírodnými liečebnými kúpeľmi Smrdáky sme zorganizovali výstavu najlepších fotografií nášho regiónu za rok 2022 a vyhlásili novú súťaž, tentoraz s názvom Skryté poklady Záhoria. Prihlásilo sa do nej 36 fotografov so 65 fotografiami. V kúpeľoch sme v novembri 2023 zorganizovali aj odbornú konferenciu, ktorej hlavná téma bol Udržateľný cestovný ruch.
Hrad Branč, Podbranč
Aké sú hlavné ciele a prioritné oblasti OOCR Záhorie v oblasti cestovného ruchu pre rok 2024?
- Hlavný cieľ zostáva stále rovnaký – zvyšovanie počtu návštevníkov Záhoria s dôrazom na ich prenocovanie. Ani prioritné oblasti sa nemenia – rozvoj destinácie, zvyšovanie atraktivity regiónu ako cieľa pre trávenie voľného času, kongresového turizmu a pod. Taktiež realizácia marketingových aktivít a prezentácia ponuky Záhoria pre účely cestovného ruchu. Ak už návštevník do regiónu príde, chceme mu poskytnúť kvalitné poradenstvo, turistické alebo cykloturistické značenie, mapy, obsahovo kvalitnú aplikáciu, doplnkovú cykloinfraštruktúru a pod. Záhorie má svojim návštevníkom čo ponúknuť – cez atraktívne kultúrne a historické miesta, liečebné kúpele, vodné plochy, nové cyklotrasy, golfové plochy, či zážitkovú gastronómiu. Musí sa však o tých miestach dozvedieť a mať aj možnosť kúpiť si tam vodu či niečo na jedenie. Toto sa snažíme realizovať prostredníctvom našich členov.
Moravská cyklomagistrála
Môžete nám predstaviť niektoré z noviniek, ktoré plánujete zaviesť pre rok 2024?
- Chceme organizovať fakultatívne výlety spojené so zážitkovým poznávaním regiónu Záhorie. Ako prvým ponúkneme túto službu návštevníkom kúpeľov Smrdáky, neskôr pridáme možnosť aj pre širokú verejnosť. V rámci novej platformy pribudne na webovej stránke kalendár podujatí s akciami konanými v našom regióne. Premýšľame nad vytvorením série krátkych videí, ktoré v skratke predstavia tie najzaujímavejšie zážitky regiónu. Našou prioritou je aj rozširovanie členskej základne. Chceli by sme získať nielen viac subjektov z Dolného Záhoria, ale záujem máme aj o ďalších členov z Trenčianskeho kraja. Čoskoro by sa k nám mali pridať Myjava, Podkylava či Vrbovce. S rozšírením územia pôsobenia príde aj zmena názvu na Oblastná organizácia cestovného ruchu Záhorie – Kopanice.
Mesto Myjava
Aké ďalšie konkrétne akcie a podujatia pripravuje OOCR Záhorie resp. na ktorých s partnermi participujete na rok 2024? Ako plánujete spolupracovať so svojimi členmi a partnermi pri realizácii týchto podujatí?
- Súčasťou stratégie našej organizácie je aj podpora rôznych podujatí, vďaka ktorých do regiónu prídu návštevníci a ideálne aj s prespaním. Forma podpory je rôzna, buď technickým zabezpečením, letákovou či bannerovou reklamou, propagáciou na sociálnych sieťach a pod. Od mája do septembra ponúka Záhorie množstvo podujatí – Senické senobranie s tradičným jarmokom, v Skalici festivaly trdelníka a hudby, v Holíči zase rýchle stroje aj pivný festival, v kúpeľoch otvorenie letnej kúpeľnej sezóny, v Brezovej pod Bradlom tradičný jarmok či Štefánikove slávnosti. Jeseň je bohatá na podujatia spojené s ochutnávkou vína – Vinobranie v Smrdákoch, Otvorené búdy v Radošovciach, Festival vína aj Deň otvorených búd na Vínnej ceste v Skalici. V kúpeľoch Smrdáky pripravujeme na máj 2024 vernisáž najkrajších fotografií z regiónu Záhorie. Vystavených bude 20 najkrajších fotografií zo súťaže a odmeníme aj víťazov hlasovania fanúšikov i odbornej poroty. Na jeseň by sme chceli nadviazať na minuloročnú odbornú konferenciu o cestovnom ruchu.
Existujú nejaké špecifické turistické segmenty alebo cieľové skupiny, na ktoré sa v roku 2024 zameriate?
- Záhorie je prevažne výletová destinácia a predovšetkým letná. Vidíme, že rastúca miera inflácie mení aj trend dovoleniek, kedy ľudia volia radšej viacero krátkodobých dovoleniek v priebehu roka. Mnohí chcú zostať na Slovensku a spoznávať jeho zákutia. Chceme pripraviť niekoľko „balíčkov“, ktoré by mohli ľudia využiť. Zamerané budú na rôzne cieľové skupiny – rodiny s deťmi, cyklisti, turisti, ale napríklad i zahraniční veriaci. Nie je veľa miest na svete, ktoré by navštívili dvaja pápeži, ako baziliku v Šaštíne – Strážach.
Bazilika Sedembolestnej Panny Márie, Šaštín-Stráže
Aké sú vaše stratégie pre propagáciu regiónu a jeho atrakcií na domácej a medzinárodnej úrovni? Máte v pláne spoluprácu s inými regiónmi alebo medzinárodnými organizáciami cestovného ruchu?
- Vždy sa snažíme sieťovať a prepájať jednotlivé body a robiť tak, aby ľudia vnímali región a všetky jeho subjekty ako jeden celok. Iba tak vieme dosiahnuť bohatú komplexnú ponuku, ktorá zdrží návštevníka v destinácii čo najdlhšie, ideálne aj s prenocovaním. Aktívne spolupracujeme ako s Bratislavskou tak i s Trnavskou krajskou organizáciou cestovného ruchu. Taktiež sa pravidelne stretávame s kolegami s organizácií, ktoré sú členmi Asociácie organizácií cestovného ruchu. Spoločne sa radíme, vymieňame skúsenosti či vzdelávame.